Mandag 25. mai 1953 skulle vise seg å bli den beskjedne stykkgodsbåten Landans siste arbeidsdag. Hun gikk på grunn og sank i Svåholmsundet sør for Egersund i Rogaland.
DET BLÅSTE friskt denne 2. pinsedagen,og bølgene var krappe. M/S Landan på 159 BRT var på vei fra Larvik til Sunndalsøra med jernkonstruksjoner og kabler. På dekk sto en stor jernkran med hus, og noen kilder forteller at målet for reisen var Norsk Jernverk i Mo i Rana.
Dekkslasten slet seg.
Hvordan det nå enn var fikk Landan problemer i Svåholmsundet sør for Egersund. Trolig forskjøv deler av lasten seg under dekk, hvilket førte til at kranen slet surringene og gikk overbord. Landan fikk slagside og på et øyeblikk var båten umulig å styre på grunn av krengningen.
– Vi mistet styringen og grunnstøtte så kraftig at det ble slått hull i bunnen og Landan sank forholdsvis hurtig, fortalte skipper Nils Nilsen Jr. til Stavanger Aftenblad etter forliset. Mannskapet, som bestod av styrmann Torbjørn Felland, maskinist Jon Nygård og matros Paul Landa hoppet i sjøen og svømte til land. Skipperen ble ombord til det ikke lenger var håp om å redde båten, og berget seg selv med lettbåten.
Få minutter senere inntok Landan sitt siste hvilested med baugen pekende sørover på 42 meters dyp.
Brokete historie
M/S Landan ble opprinnelig bygget som dampskip hos R. Cock & Sons i Appledore vest for Bristol i 1904, og var utstyrt med en tosylindret Crabtree dampmaskin på beskjedne 35 NHK. Hun het fra begynnelsen S/S Torridge, og ble i 1906 overtatt av Moss Aktiemølle og gitt navnet Viking. I 1929 ble Viking solgt til rederiet Juno i Holmestrand, og hadde i tiden etter dette flere navn og eiere mens hun gikk med frakt i Oslofjorden og langs Sørlandskysten. Den lille stålbåten overlevde krigen, og ble i 1947 bygget om og utstyrt med en 150 BHK dieselmotor fra Säffle Motorfabrikk. Året etter ble hun overtatt av Nils Nilsen i Sæbøvik/Kopervik og skiftet navn fra Ternesund til M/S Landan. I 1952, bare et år før forliset, ble motoren oppgradert til en 170 BHK diesel fra samme leverandør.
Alderen skjemmer ingen.
I over 60 år har M/S Landan ligget på havets bunn ved Svåholmene sør for Egersund. Selv om pælemarken har forsynt seg med det meste av treverket er hun fortsatt et meget flott dykkermål, og sjelden passer beskrivelsen “Donald Duck-vrak” bedre enn her – Landan står rett opp og ned på sandbunnen, med svak slagside mot styrbord. For å dykke på vraket er man avhengig av båt, siden nærmeste bilvei dessverre blir alt for kupert og langt unna. En liten bukt like i nærheten av vraket er et greit førstevalg som ankringsplass og basecamp. Fra bukta er det bare å svømme ut, runde det sørvestre hjørnet og følge skråningen i nordvestlig retning nedover mot bunnen. En kort svømmetur fra land. Når du får kontakt med overgangen fra fjell til grus følger du denne til du treffer vraket. Svømmeturen tar omtrent 4-5 minutter, så like etter at du tror du har svømt feil er du plutselig fremme! Det første som møter deg er hekken, den ligger helt opp mot fjellet. Herfra er det bare å følge vraket som du vil, den relativt beskjedne størrelsen gjør at du får sett det meste før tiden er ute. For den som vil tyne litt ekstra bunntid ut av dykket kan en 28% nitroxblanding være aktuelt, men maksdybden på 42 meter er det stort sett bare UV-fotografene som trenger å pådra seg – det skal jo gjerne kneles en stund i grusen foran baugen på jakt etter det perfekte bildet.
Mye liv, lite penetrering
Rundt vraket pleier det å være livlig, og lange og hummer er et vanlig syn. Som nevnt innledningsvis var Landan en stykkgodsbåt, og den har et lite lasterom som du kan svømme ned i for å lete etter spennende vinkler og motiver. Videre penetrering anbefales ikke da det er trangt og lite å se. Når du er fornøyd med besøket og computeren din med stor sannsynlighet skriker på rettferdighet, er det bare å følge samme rute tilbake opp mot bukta igjen. Her er det perfekt å stå av seg deko og ta sikkerhetsstoppen: Dyre- og plantelivet er rikt og du finner fort ut at du er ytterst i havgapet der Nordsjøen til tider dundrer inn med full kraft. Landan passer for litt erfarne dykkere på grunn av dybden. Strømmen kan også til tider være heftig, spesielt i øvre vannlag, så vær oppmerksom på dette og ta dine forholdsregler. Plassen er utsatt for vind, og det sikreste kortet er nordøsten – da blir det fine forhold.